ماهنامه الکترونيکي دوران شماره 95   مهر ماه 1392
 

 
 

 
 
   شماره 95   مهر ماه 1392


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
شاه : در ايران روحانيت شيعه وجود ندارد !

شاه چنان در عالم بي‌خبري غرق بود كه نه تنها به هشدارهاي مذهبي جامعه ايران توجهي نداشت بلكه حتي سعي نمي كرد مثل انورسادات (رئيس جمهور وقت مصر) قدم به مسجدي بگذارد و در كنار مسلمانان به اداي نماز مشغول شود . مقامات روحاني ايران نيز هيچگاه با رژيم روابط صميمانه نداشتند و اين امر سابقه‌اش به دوران سلطنت پدر شاه مي‌رسيد . رضاشاه هيچگاه به تشكيلات مذهبي كشور اعتنايي نداشت و حتي يك بار كه با چكمه وارد حرم (حضرت) فاطمه (ع) در قم شده بود ، چون ملايي پر دل و جرات از اين حركت او انتقاد كرد بلافاصله با عصبانيت كشيده‌اي به صورتش نواخت .
محمدرضاشاه نيز اصولاً نفوذ رهبران مذهبي را خيلي دست كم مي‌گرفت . وي در اين باره ضمن مصاحبه‌اي كه با «اوليويه وارن» خبرنگار فرانسوي داشت مطالبي گفت كه نشانه طرز فكرش راجع به رهبران مذهبي بود :

خبرنگار : آيا شما هنوز در مورد ملاها گرفتاري داريد؟
شاه : امروز فكر نمي‌كنم كه بتوان واقعا از گرفتاري در مورد ملاها صحبت كرد. شايد آنها گهگاه زمزمه‌هايي داشته باشند ، ولي مطمئناً اين كار هيچ اثر و عارضه‌اي براي ما ندارد .
خبرنگار : در مورد آيت الله خميني كه در عراق به سر مي‌برد چطور ؟
شاه : او را مخصوصاً به آنجا تبعيد كرده‌ايم .
خبرنگار : فكر مي‌كنيد هيچ بخشي از جامعه روحانيت ايران پشت سر او نباشد؟
شاه : نه (!) در اينجا هيچكس به او كاري ندارد ، بجز «تروريستها»(!) و يا افراد به اصطلاح «ماركسيست اسلامي»(!) كه گاهي نام او را بر زبان مي‌آورند . فقط همين !
خبرنگار : صرفنظر از اين مساله ، آيا روابط شما با جامعه روحانيت شيعه در ايران خوب است ؟
شاه : راستش را بخواهيد از نظر كلي در اينجا جامعه روحانيت شيعه و سلسله مراتب مذهبي وجود ندارد (!) . در اينجا فقط يك عده روحاني هستند ، همين...! و روابط من با روحانيون واقعي بسيار خوب است (!) و شمار اين افراد هم در ايران بسيار زياد است . وانگهي اين سنت كه ملاها دانش را به خود اختصاص مي‌دادند تا قدرت را در دست داشته باشند حالا به كلي از بين رفته و ديگر جز خاطره‌اي از آن باقي نمانده است .

گرچه امروز سخنان شاه به حد كافي حيرت انگيز به نظر مي‌رسد ، ولي به اين حقيقت هم بايد توجه داشت كه همان زمان عليرغم ادعاي شاه ، محافل مذهبي در مساجد و مدارس انتقاد هاي فراواني از رژيم شاه مي‌كردند و (امام) خميني نيز از تبعيدگاه خود در نجف فعاليتي بي وقفه را براي آموزش مردم ادامه مي‌داد .

منبع:فريدون هويدا ، سقوط شاه ، انتشارات اطلاعات ، 1365 ، ص 106 تا 108

این مطلب تاکنون 3419 بار نمایش داده شده است.
 
     استفاده از مطالب با ذکر منبع مجاز مي باشد.                                                                                                    Design: Niknami.ir