ماهنامه الکترونيکي دوران شماره 93   مرداد ماه 1392
 

 
 

 
 
   شماره 93   مرداد ماه 1392


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
اعتراف يك جاسوس بيگانه در باره وزير دربار رضاشاه

ژرژ آقابكف رئيس سرويس اطلاعاتي شوروي در ايران در كتاب خاطرات خود در باره تيمورتاش وزير دربار رضاشاه چنين مي‌نويسد :
«تيمورتاش مرد مقتدري است و در ايران هيچكس از حيث اقتدار به پاي او نمي‌رسد . وي در شاه ايران خيلي نفوذ دارد و مي‌تواند در مواقع لزوم نظر پادشاه ايران را به كلي تغيير دهد و منافع روسيه شوروي را تامين كند . روابط من و تيمورتاش به اندازه‌اي حسنه است كه بدون نظر من عملي را انجام نمي‌دهد و هرچه به او مي‌گويم و دستور مي‌دهم بدون چون و چرا و با يك شجاعت زائدالوصفي انجام مي‌دهد . من تاكنون خدمتگزاري صديق و بي باك‌تر از اين شخص نديده‌ام و معتقدم او تنها كسي است كه در ايران مي‌تواند كليه نظرات سياسي و اقتصادي شوروي را تامين كند .َ» (1)
يادآوري مي‌شود ژرژ آقابكف رئيس«گ.پ.او» در ايران بود او در 1930 رئيس«گ.پ.او» در تركيه شد در آنجا اينتليجنت سرويس از طريق يك دختر انگليسي او را طعمه خود ساخت و آقابكف به غرب پناهنده شد. او در سال 1937 توسط ماموران اطلاعاتي شوروي در اسپانيا به قتل رسيد . خاطرات آقابكف به زبان فارسي منتشر شده است (انتشارات پيام ، 1357) به گفته دكتر عنايت الله رضا محقق و شوروي شناس معاصر ، در سال 1983 كتاب جديدي از آقابكف در غرب انتشار يافته كه احتمالا بايد حاوي اسناد جديدي از فعاليت جاسوسي شوروي در دهه 1920 در خاور ميانه باشد.
پي نوشت :
1 – به نقل از : مكي ، ج 5 ، ص 230

منبع:ظهور و سقوط سلطنت پهلوي ، موسسه مطالعات و پژوهشهاي سياسي ، ج 2 ص 25

این مطلب تاکنون 3059 بار نمایش داده شده است.
 
     استفاده از مطالب با ذکر منبع مجاز مي باشد.                                                                                                    Design: Niknami.ir