ماهنامه الکترونيکي دوران شماره 89   فروردين ماه 1392
 

 
 

 
 
   شماره 89   فروردين ماه 1392


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
خشم ساواك از برگزاري جشن عروسي در مسجد

روزنامه كيهان در صفحه پنجم روزنامة مورخ 20/9/1356 تحت عنوان ازدواج نوظهور دختر و پسر تهراني مشروح اين مراسم را كه در يكي از مساجد تهران برگزار شده بود، همراه با عكس چاپ كرد . اين واقعه خشم ساواك را برانگيخت . اداره‌كل سوم ساواك دستور داد تا :
«سريعاً پيرامون چگونگي موضوع و شناسايي گردانندگان و دست‌اندركاران اين مجلس، تحقيق و انگيزه آنان را از برگزاري چنين مجلسي در مسجد مشخص و نتيجه را حداكثر تا پايان وقت اداري 22/9/36[56]... اعلام نمايند.»
آنچه در زير مي‌خوانيد، حاصل اين درخواست و پاسخ آن است:
به : رياست سازمان اطلاعات و امنيت تهران 20 هـ 12 تاريخ: 21/9/36
از‌: اداره‌كل سوم 312
شماره: 6313/312
درباره: عروسي در مسجد
در صفحه 5 روزنامه كيهان مورخ 20/9/36 تحت‌عنوان ازدواج نوظهور دختر و پسر تهراني (عروسي در مسجد) ضمن چاپ عكس مقاله‌اي چاپ و عنوان شده عروسي در يكي از مساجد تهران برپا گرديد و به جاي رقص و آواز اشعار مذهبي خوانده شد. اين عروسي در كتابخانه مسجد جوادالائمه در خيابان خراسان انجام گرديده و شامل دو قسمت مردانه و زنانه بوده است. ديوارهاي كتابخانه محل مجلس جشن با جملات مذهبي تزيين شده بود خواهشمند است دستور فرماييد سريعاً پيرامون چگونگي موضوع و شناسايي گردانندگان و دست‌اندركاران اين مجلس تحقيق و انگيزه آنان را از برگزاري چنين مجلسي در مسجد مشخص و نتيجه را حداكثر تا پايان وقت اداري روز 22/9/36 به اين اداره كل اعلام نمايند.
مديركل اداره سوم ـ ثابتي

به: 312 شماره: 24506/20 هـ 12
از: 20 هـ 12 تاريخ: 22/9/36
موضوع: عروسي در مسجد جوادالائمه
عطف به: 6313/312 ـ 21/9/36
با تحقيقاتي كه به‌عمل آمده از يكسال قبل در مسجد فوق‌الذكر مراسم عروسي برگزار مي‌گردد و افرادي‌ كه در اين مسجد عروسي مي‌كنند بايستي از طرف پيش‌نماز مسجد شناخته شده باشند. پيشنماز مسجد شيخ حسين فومني فرزند جواد مي‌باشد كه در اين سازمان و آن اداره‌كل داراي سابقه زيادي مي‌باشد و برادر يادشده اخيراً در جنب مسجد نوار فروشي داشته و نوارهاي مذهبي بفروش مي‌رساند . ضمناً چنين استنباط مي‌شود كه منظور از چنين اقداماتي كمك به طبقات كم درآمد مناطق جنوب شهر و جلب توجه و پيشتيباني مذهبي آنان مي‌باشد . عليهذا باتوجه به سوابق حسين فومني امكان تبليغات مذهبي افراطي در پوشش مراسم عروسي از طرف يادشده متصور است.
گوينده ـ كياني‌فر
گيرنده ـ مرعشي
ساعت ـ 1218
[پي‌نوشت]: محترماً به استحضار مي‌رساند: در صورت تصويب از طريق كميته مشترك فومني توجيه و ارشاد گردد.
با استناد به مسئله استفاده از چادر و مقنعه و به ويژه تحليل موضوع وحدت كه در متن توضيح كارت دعوت مزبور تصريح شده و باتوجه به اينكه اين پديده به عنوان يكي از وسايل تبليغ مذهبي مي‌تواند مورد استفاده قرار گيرد، يك بولتن ويژه تهيه شود .
اين بولتن به شرح زير تهيه شد :
شماره: 6343/ تاريخ: 23/9/36
بولتن ويژه:
درباره: گرايشات جديد مذهبي در زمينه استفاده مقنعه و برگزاري مراسم عروسي در مساجد
در سنوات اخير موج جديدي براي استفاده از چادر و مقنعه در بين تعدادي از خانواده‌ها بوجود آمده و مشاهده مي‌گردد كه گروهي از دختران خردسال و جوان از چادر و مقنعه استفاده مي‌نمايند و حتي دامنه آن به سطح مراكز عالي آموزشي نيز كشانده شده به نحوي كه افزايش آن به نسبت سالهاي قبل در اغلب مجامع و خيابانها كاملاً محسوس است. به موازات اين تغيير ظاهري، گرايشات مذهبي نيز فزوني يافته و عده‌اي از خانواده‌ها سعي مي‌كنند فرزندان خود را از ابتدا با روحيه و خصوصيات مذهبي پرورش دهند. لذا تشكيل جلسات و ترتيب برنامه‌هاي مذهبي عرصه وسيعي پيدا كرده و مراكزي نيز براي پرداخت وام‌هاي كوتاه مدت بدون بهره تحت عنوان «بانك‌هاي اسلامي» در تهران و تعدادي ديگر از شهرستانها تشكيل گرديده است.
نمونه اين‌گونه فعاليت‌ها مركزي است تحت عنوان «صندوق خيريه و تهيه مسكن قائم» كه در خيابان خراسان تهران قرار دارد و در روزهاي 10 و 11 و 12/19/2536 در كتابخانه وابسته به آن (جوادالائمه) مجالسي برگزار گرديده و عده‌اي از نوجوانان كه لباس متحدالشكل داشته‌اند، سرود مذهبي خوانده‌اند و متعاقباً نمايشنامه انتقادي نيز تحت عنوان «بي‌خانمان» به مورد اجرا در آمده است.
در اين مجالس هدف‌ها و برنامه‌هاي صندوق مذكور تشريح گرديده و اعلام شده كه هدف مركز مذكور انجام معاملات اسلامي، خلاص كردن مردم از دست اجحافات رباخواران، تهيه مسكن براي افراد بي‌بضاعت و تشويق جوانان به ازدواج مي‌باشد (مشروح جريان جلسات و اجراي نمايشنامه قبلاً به استحضار رسيده است).
بانيان مركز مذكور «صندوق خيريه و تهيه مسكن قائم» براساس هدف‌هاي صندوق مبادرت به برگزاري مراسم عروسي تعدادي از متعصبين مذهبي در كتابخانه مسجد جوادالائمه نموده كه شرح آن در روزنامه مورخه 20/9/36 كيهان درج گرديده و همراه آن عكسي از تعدادي نوجوان در حال خواندن سرود مذهبي به چاپ رسيده است. در شرح مندرج در روزنامه مذكور پيرامون چگونگي علت برگزاري مراسم عروسي در كتابخانه مسجد چنين نوشته شده است:
اين جشن عروسي كمتر شباهتي به جشن‌هاي معمولي داشت و در آن ابتدا كودكان كم سن و سال در حالي كه لباس شكل ورزشي پوشيده بودند، سرود خواندند و بعد نمايشنامه‌اي توسط كودكان اجرا شد و مداح مذهبي اشعاري در مدح عروس و داماد خواند و يكي از نزديكان داماد در توضيح برگزاري جشن عروسي در كتابخانه مسجد اظهار نمود كه مسجد جاي عبادت و روضه‌خواني و برپايي مراسم مذهبي است. ازدواج هم نوعي عبادت است. به همين دليل فكر كرديم كه چرا اين عبادت را در مكان مقدسي انجام ندهيم. ما در مراسم خود به جاي رقص و آواز و موسيقي، برنامه‌هاي ديگري مانند سرودخواني، نمايش، ... گذاشته‌ايم.
پشت كارت عروسي كه به اين مناسبت توزيع گرديده نيز طرح جالب و نوظهوري چاپ شده است. طرح كوهي با پنج قله بالا و پايين را نشان مي‌دهد كه قلل آن قدرت، ثروت، شهوت و غفلت و وحدت است. قله‌هاي چهارگانه قدرت با مسير مقام، ثروت با مسير پول، شهوت با مسير هوي و هوس و غفلت با مسير خواب توضيح داده شده و در مورد مسير قله وحدت كه از قلل ديگر مرتفع‌تر است نوشته شده :
مسير قله وحدت پر پيچ‌ و خم است و براي گذراندن آن بايد سنگلاخهايي مانند تمسخر ديگران، رنج، صبر، تنهايي، امتحان، عمل، فقر و ... را پشت سرگذاشت.
تشكيل مجلس عروسي به شكل فوق جنبه يك پديده كاملاً نو و ابتكاري در تبليغات مذهبي دارد و اگرچه توجيهاتي از قبيل كمك به ازدواج افراد بي‌بضاعت در اين زمينه به عمل مي‌آيد، معهذا اين‌ عمل به نوبه خود، كوشش ديگري از سوي محافل ارتجاعي مذهبي است كه بتواند همانند حجاب و مقنعه، جاي پايي در ميان طبقات متعصب باز كند.

این مطلب تاکنون 3214 بار نمایش داده شده است.
 
     استفاده از مطالب با ذکر منبع مجاز مي باشد.                                                                                                    Design: Niknami.ir