ماهنامه الکترونيکي دوران شماره 83   مهر ماه 1391
 

 
 

 
 
   شماره 83   مهر ماه 1391


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
شوكراس از اردشير زاهدي مي‌گويد...

ويليام شوكراس روزنامه نگار انگليسي در كتاب خواندني خود « آخرين سفر شاه » در باره شخصيت اردشير زاهدي سفير شاه در آمريكا و وضعيت سفارتخانه ايران در دوران تصدي وي چنين مي‌نويسد :
هميشه به پنجره هاي سفارت ايران در واشنگتن ، قوطي هاي خاويار و بطري هاي شامپاين و بسته هاي كادو آويخته بود و تمام شهر به او تملق مي‌گفتند .تا اينكه انقلاب همه اينها را از زير پايش جارو كرد . آنگاه اعمال نفوذهايي كه كرده بود بيش از ريخت و پاش هايش نقل مجالس و محافل شهر گرديد . در واشنگتن سالهاي دهه هفتاد ميلادي اردشير زاهدي نقش يك الواط شيفته خوشگذراني را بازي مي‌كرد كه سيل اغذيه هاي لذيذ و اشربه هاي گرانبها را به حلق قدرتمندان و سرشناسان سرازير مي‌كرد . او يك نمايشگر افسانه اي بود كه از بوسيدن هنري كيسينجر و ليزامينلي و اندي وارهول و اليزابت تيلور به يك اندازه لذت مي‌برد . هيچ جايي پر ريخت و پاش تر از سفارت ايران در خيابان ماساچوست با سقف گنبدي آينه كاري و پرده‌هاي ابريشمي مجلل و قالي هاي گرانبها وجود نداشت كه تالار آن به وسيله شخصيت پر شر و شور زاهدي ميزبان اين ضيافت ها گرم و گيرا مي‌شد . ساعتهاي مچي طلا و خاويار و شامپاين و زنان زيبا بخشي از بذل و بخشش هاي بي حساب و كتاب زاهدي به ميهمانانش بود .... زاهدي بدون موفقيت زياد كوشيد دانشجويان تند رو ايراني را قانع سازد كه به جاي تظاهرات عليه شاه بايد از او پشتيباني كنند . او به جمعي از دانشجويان گفت كه ارتقاء او به مقام سفارت نشان مي‌دهد كه چه فرصت هاي بزرگي براي جوانان در ايران وجود دارد . اما يكي از جوانان جواب داد « آري ولي شاه فقط يك دختر دارد ! » با توجه به اينكه اردشير زاهدي داماد شاه بود جمله مزبور كنايه دقيقي به نظر مي‌رسيد .

منبع:كتاب « آخرين سفر شاه » ، ترجمه : عبدالرضا هوشنگ مهدوي ، نشر آسيم ، صفحه 123

این مطلب تاکنون 2825 بار نمایش داده شده است.
 
     استفاده از مطالب با ذکر منبع مجاز مي باشد.                                                                                                    Design: Niknami.ir