ماهنامه الکترونيکي دوران شماره 62   دي ماه 1389
 

 
 

 
 
   شماره 62   دي ماه 1389


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
مطبوعاتچي هاي عصر پهلوي

حضرت امام خميني (قدس سره) در بيان مشكلات رژيم پهلوي و سياست‌هاي آن حكومت در قبال مطبوعات ، فرازهاي روشنگري داشته‌اند. در قسمتي از اين بيانات مي‌فرمايند:
« ما يكي از گرفتاريهاي بزرگمان در زمان طاغوت، گرفتاري به دست مطبوعات بود. طاغوت مهره‌هايي كه در خدمت او بودند و در خدمت اجانب، انتخاب مي‌كرد و زبده‌هاي آنها را انتخاب مي‌كرد براي ادارة مطبوعات و براي تبليغات به ضد اسلام و به ضد كشور، لكن با آب و رنگ اسلامي و ملي . من نمي‌دانم كه صدمه‌اي كه كشورها و اسلام از مطبوعات در زمان طاغوت ديد بيشتر بود يا صدماتي كه از ساير ارگانهاي طاغوتي! »
در باب فوايد و مضرات مطبوعات، سيد جمال‌الدين اسدآبادي با ديدي جامع چنين مي‌نويسد:
«بالجمله جريده، انسان‌خواهان سعادت را دوربيني است جهان‌نما و ذره‌بيني است حقيقت راه، و راهبري است نيك فرجام، و صديقي است سعادت انجام و طبيبي است شفيق، و ناصحي است صديق و معلمي است متواضع، و مؤدبي است خاضع، و ديده‌باني است بيدار و حارسي است هوشيار، و مربي است كامل براي عموم و ترياق شافي است به جهت جميع هموم، و بهترين نشاط‌آورنده است حاملين را، و نيكوترين منبهي است غافلين را و روح‌بخش است دلهاي مرده را ، و برانگيزنده است افكار افسرده را، در وحدت جليس است و در وحشت انيس و عالمان را سرمايه، عارفان را پيرايه، تاجران را رهبر و حاكمان را مشير معدلت گستر، زارعان را قانون فلاحت است و صانعان را استاد صناعت و جوانان را دبستان و عوام را ادبستان، ارباب بصيرت را نور ديده و خداوند سياست را دستوري است پسنديده و مدنيت را حصني است حصين و سعادت انساني را حبلي است متين ، و شرف و منزلت و رفعت جريده و كثرت آن برحسب ترقي اعم در علوم و معارف و عروج آنهاست به مدارج مدنيت، زيرا كه عالم حاجات و ضروريات خويش را از جاهل و غافل بيشتر مي‌داند و در استحصال آنها زياده سعي مبذول مي‌دارد. پس هرامتي كه جوياي سعادت و خواهان رفاهيت بوده باشد، بايد بداند كه بدون جرايد و اخبار نامه‌هاي يوميه به مقصود اصلي و مطلوب حقيقي خود نخواهد رسيد. پس از به بحث راه‌هاي بيغوله نبايد و اراضي پست و بلند را بيهوده طي ننمايد، ...»
اما اين مهم قابل دسترس نيست مگر آنكه شرايطي داشته باشد. در ادامه سيدجمال دربارة اين ضروريات مي‌نگارد:
« ... و لكن به شرط آنكه صاحب جريده بنده حق بوده باشد، نه عبد دينار و درهم. زيرا اگر بنده دينار و درهم بوده باشد، حق را باطل و باطل را حق و خائن را امين و امين را خائن و صادق را كاذب و كاذب را صادق و عدو را صديق و صديق را عدو و قريب را بعيد و بعيد را قريب و ضعيف را قوي و قوي را ضعيف و منفعت را مضرت و مضرت را منفعت و حسن را قبيح و قبيح را حسن و موهوم حقيقي را موجود و موجود حقيقي را موهوم وا مي‌نمايد و البته عدم اين‌گونه جريده از وجود آن به مراتب خيلي بهتر است. »
با مروري بر نويسندگان مطبوعات عصر پهلوي، افراد كثيري را مي‌بينيد كه عبد دينار و درهم بودند و براي انتفاع شخصي، حاضر بودند همه مصالح مردم و كشور را زير پا بگذارند تا به نان و نوايي، پُستي و پولي يا امكاني دست يابند. منظور از اين مقدمه اسنادي از تجارت قلم چند تن از روزنامه‌نگاران دوران ستم‌شاهي است كه جهت پُر نمودن جيب، قلم را مي‌فروختند تا از وزيري خائن و دزد، فردي خدوم و امانتدار بسازند و به جامعه معرفي كنند.




موضوع: دكتر هدايتي وزير آموزش و پرورش
با اينكه دولت در تمام وزارتخانه‌ها و سازمانهاي ادارات دست به صرف‌جويي زده و سعي دارد هزينه‌هاي غيرضروري را حذف كند معذلك طبق اطلاع دكتر هدايتي وزير آموزش و پرورش در بودجه آن وزارتخانه به جاي صرفه‌جويي دستور داده در بودجه 3 ماهه آخر سال مبلغ يكصد هزار تومان بودجه سري اضافي تأمين كنند كه او بتواند اين پول را صرف تبليغ براي خود در جرايد و غيره نموده و براي پيشرفت كار‌هاي شخص خود به هركس كه بخواهد بدون مانع بپردازد.
گفته مي‌شود حسابداري وزارت آموزش و پرورش اين مبلغ را در بودجه 3 ماهه آخر سال خود تأمين نموده است.





موضوع: دكتر هدايتي وزير آموزش و پرورش
طبق اطلاع روز 43/10/27 به دستور دكتر هدايتي وزير آموزش و پرورش دكتر مشيري رئيس انتشارات آن وزارتخانه براي خبرنگاران جرايد كيهان. اطلاعات و پيغام امروز به نام طيار. فتحي و فائز مبلغ 5000 ريال (براي هر يك) داخل پاكتي عليحده مي‌فرستد و به مشيري مي‌گويد كه به مخبرين مذكور اطلاع دهد اين مبلغ همه‌ماهه به طور مستمر براي شما فرستاده خواهد شد و شما همانطور كه مذاكره شد در جرايد وابسته به خودتان كارتان را انجام دهيد.
گفته مي‌شود از 3 نفر خبرنگاران مذكور و دو نفر آنها به نام‌هاي فتحي و ايرج فائز مبلغ 5000 ريال را گرفته‌اند ولي طيار خبرنگار روزنامه كيهان از گرفتن وجه خودداري كرده و به‌آورنده پول گفته است به وزير آموزش بگوييد من دلال نيستم.


موضوع: صفي‌پور نماينده مجلس شوراي‌ملي
در جلسه‌اخير مجلس شوراي‌ملي چند نفر از نمايندگان مجلس از صفي‌پور نماينده مجلس شوراي‌ملي و مدير مجله «اميد ايران» سؤال مي‌كنند مشاراليه كه با دكتر هدايتي نظر خوبي نداشته چطور در هفته گذشته رپرتاژي با عكسهاي متعدد از مشاراليه در مجله اميد ايران چاپ نموده صفي‌پور جواب مي‌دهد كه من باز هم با او اختلاف دارم ولي شخصي است به نام برزگر كارمند وزارت فرهنگ و مخبر مجله اميد ايران مبلغ ده هزار ريال وزير آموزش و پرورش به او پرداخت كرده و از طرفي هم رئيس مستقيم او است به خاطر او من اين رپرتاژ را چاپ كردم. به طوري كه اصولاً خودم آن را نخوانده‌ام ولي دكتر هدايتي تلفني از وي تشكر كرد ولي مشاراليه به او گفته (من اين مقاله را بدون اينكه بخوانم چاپ كرده‌ام) صفي‌پور افزوده عكسي از دكتر هدايتي وزير آموزش و پرورش دارم كه در ميتنيگ حزب منحله توده جلوي مجلس شوراي‌ملي مشغول صحبت است و روزي آن را چاپ خواهم كرد و اطمينان دارم دكتر هدايتي روزي به شاهنشاه خيانت خواهد كرد.






موضوع: فعاليت به منظور تقويت دكتر هادي هدايتي وزير آموزش و پرورش
به قرار اطلاعي كه ناصر رنجبين مخبر روزنامه به آقاي سرتيپي رئيس دفتر خانم فرخ‌روپارسا معاون پارلماني وزارت آموزش و پرورش داده اطرافيان دكتر هدايتي وزير آموزش و پرورش 30 هزار تومان روي هم گذاشته‌اند كه در روز ششم بهمن خرج كنند و از اين طريق موقعيت دكتر هدايتي را كه به علت اخراج از هيئت اجرايي حزب ايران نوين ضعيف شده تقويت نمايند.







این مطلب تاکنون 3360 بار نمایش داده شده است.
 
     استفاده از مطالب با ذکر منبع مجاز مي باشد.                                                                                                    Design: Niknami.ir