ماهنامه الکترونيکي دوران شماره 58   شهريورماه 1389
 

 
 

 
 
   شماره 58   شهريورماه 1389


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
حمايت والاحضرت از توليدات داخلي!

روزنامه اطلاعات در تاريخ چهارشنبه هفتم بهمن 1326 در صفحه آخر خود خبري را در قسمت بالا و وسط صفحه به چاپ رساند تحت اين عنوان كه «والاحضرت اشرف پهلوي از اين پس از پارچه‌هاي وطن براي خود لباس درست خواهند كرد.»
اين خبر به بازديد اشرف پهلوي از كارخانه پارچه‌بافي «وطن كازروني» اختصاص دارد. در اين خبر آمده است:
والاحضرت امروز، براي تشويق از صنايع داخلي به اين نمايشگاه تشريف آورده بودند و با حضور چند تن از وزيران و عده‌اي از نمايندگان مجلس و مطبوعات، از نمايشگاه بازديد نمودند.
اين گزارش حاكي است: كارخانه وطن در طي 22 سال كه از زمان تأسيس آن مي‌گذرد، اكنون موفق به تهيه انواع و اقسام پارچه‌هايي از پشم ايران و پشم مرينوس شده كه از هر لحاظ با بهترين نوع پارچه‌هاي خارجي برابري مي‌كند و اگر از مساعدت اولياي امور و تشويق هم‌ميهنان گرامي برخوردار گردد بدون ترديد در اندك مدتي خواهد توانست پارچه‌هايي نظير عاليترين و بهترين منسوجات درجه اول پشمي خارجي تقديم جامعه نمايد ولي بر اثر عدم توجه و عنايت اولياي امور سيل لباس كهنه‌هاي خارجي و پارچه‌هاي بي‌دوام و بي‌ارزش كه پس از تجزيه معلوم شده مواد اوليه آن كهنه و پوسيده و علف مي‌باشد به مملكت سرازير شده و مقدار هنگفتي از ذخيره ارزي كشور به اين كيفيت تباه مي‌گردد.
در نمايشگاه كالا والاحضرت اشرف با دقت تمام انواع پارچه‌ها را ملاحظه مي‌كردند و تعجب مي‌نمودند كه چه پيشرفت‌هايي در تهيه پارچه نصيب كارخانه وطن شده است. هنگام بازديد چند نوع پارچه فرمودند: «اين پارچه‌ها از پارچه‌هاي خارجه به مراتب بهتر است» سپس رو به نمايندگان مجلس وآقايان وزيران كرده گفتند: «همه ما، همه مردم از بالا تا پايين بايد پارچه وطني بپوشيم» و علاوه نمودند: «ما در زمان حيات پدرم، هيچ‌كدام حق نداشتيم از پارچه‌اي جز پارچه وطني، براي خودمان لباس تهيه كنيم. آقاي دكتر سجادي وزير اقتصاد ملي نيز محصولات كارخانه وطن را ستوده گفتند كه براي تشويق از صنايع داخلي سه راه موجود است:
1. تمام مردم ايران، از غني و فقير، از بالا به پائين پارچه‌هاي وطني بپوشند و احتياجات خود را از صنايع داخلي تأمين كنند.
2. از ورود پارچه‌هاي خارجي در حدود اختيارات كشور جلوگيري شود.
3. ارتش احتياجات خود را از كارخانه‌هاي كشور تأمين نمايد.
درباره قيمت‌هاي پارچه‌ها، آقاي محمد جعفر كازروني مدير كارخانه به عرض رساندند كه قيمت كليه پارچه‌ها از 106 ريال تا 200 ريال است. ارزاني قيمت پارچه‌ها نيز مورد توجه والاحضرت قرار گرفت و هنگامي كه نمايشگاه را ترك مي‌كردند گفتند: «آقايان بياييم سرمشق ديگران شويم: «همه وزراء، وكلا، رجال، روزنامه‌نويس‌ها همه پارچه‌هاي وطني بپوشيم. صنايع داخلي خود را حمايت كنيم. اين يكي از طرق خدمت به مملكت ماست، من پيشقدم مي‌شوم و از تمام دوشيزگان و بانوان ايران مي‌خواهم كه آنها نيز براي خدمت به وطنشان از اين رويه پيروي كنند.»
سپس بار ديگر رو به آقايان وزيران و نمايندگان مجلس و روزنامه‌نويسها كرده، تأكيد نمودند:
«آقايان قول بدهيد كه اين كار را بكنيد، شما به مملكت خود خدمت كنيد.»
حضار، همه از وزير ووكيل و روزنامه‌نويس قول دادند.
سه روز پس از آنكه گزارش بازديد اشرف پهلوي از كارخانه پارچه‌بافي «وطن كازروني» گذشت روزنامه «مرد امروز» در دهم همان ماه (10/11/1326) گزارشي نيش‌دار با تيتر در صفحه اول به چاپ رساند. اين گزارش از تيتر طعنه‌دار و گزنده تشكيل شده بود:
والاحضرت از پارچه‌هاي وطني براي خودلباس درست خواهندكرد.» «يك ميليون و پانصد هزار ريال براي يك پالتو پوست خارجي»
«مرد امروز» پس از اشاره به بخش‌هايي از گزارش سه روز پيش روزنامه اطلاعات، خبري را به نقل از مجله «آمريكن مگزين» شماره ماه دسامبر 1947 (آذر و دي 1326) منعكس كرد. اين خبر، نامه‌اي بود كه يكي از خوانندگان مجله «آمريكن مگزين» براي اين مجله ارسال كرده بود. متن نامه چنين بود:
«آقاي عزيز، در مقاله‌اي كه در صفحه 114 شماره نوامبر خود تحت عنوان «پرورش‌دهندگان مينك» (يك نوع قاقم و راسو) نوشته بوديد كه 500 عدد از پوست اين حيوانات را براي پالتوهايي كه قيمت هر يك 25000 دلار مي‌شود فروخته‌اند.
من عجولانه منتظر هستم تا ببينم كه چه كسي اين همه پول را براي گرم كردن خود پرداخته است. آيا امروز هم باز پرنس «چارمينكي» وجود دارد كه براي زنان اين طور خرج كند و يا اين پالتو را براي موزه خريده‌اند. – چونس هاريس»
سپس در ذيل اين نامه، پاسخ مجله «آمريكن مگزين» به اين شرح آمده است:
اولين پالتو پوست «مينك» را پرنس پارمينك نخريده بلكه شاهزاده اشرف پهلوي خواهر دوقلوي پادشاه ايران خريداري كرده است.
اين پالتو توسط «آرتور شوارتز» در مغازه پوست‌فروشي «نردريكا» در نيويورك تهيه شده و از پوست 75 حيوان تشكيل گرديده است.»
و حالا نظر خود روزنامه مرد امروز:
مرد امروز: با توجه به اينكه بيست و پنج هزار دلار كه يك دلارش را هم كميسيون ارز كه از ارث پدرخورهاي اين مملكت است به قيمت خون مرحوم داريوش هم به كسي نمي‌دهد، چنان كه پس از سال‌ها اين اداره مبلغ كمي دلار براي ورود كاغذ خواست و با اينكه دكتر سجادي صريحاً امر به پرداخت كرد «ظلي» و «يمني» به دستخط شريف فاتحه خواندند و گفتند ارز نداريم.
قيمت هر دلار از شصت ريال نيز تجاوز كرده و اين مبلغ بالغ بر يك ميليون و پانصد هزار ريال مي‌شود. ما توفيق والاحضرت اشرف شاهدخت را در ترويج منسوجات داخلي مخصوصاً حمايت و پوشاندن و گرم كردن گدايان و برهنگان از خداوندي كه آنها را آن طور و پانزده ميليون ما را اين جور خلق فرموده است خواهانيم!
در كنار همين خبر عكسي از اشرف پالتو پوست پوشيده و شرحي كه به انگليسي كنار عكس آمده به عنوان سند گزارش چاپ شده و در شرح آن آمده است:
«پاداش ملت به خدمتگزاران
يك ميليون و پانصد هزار ريال قيمت پالتو پوست شاهزاده والاتبار ما است كه هميشه در تشويق از صنايع داخلي و حمايت از فقرا و بينوايان پيشقدم بوده‌اند.»
منابع:
روزنامه اطلاعات 7/11/1326
مرد امروز 10/11/1326

این مطلب تاکنون 3140 بار نمایش داده شده است.
 
     استفاده از مطالب با ذکر منبع مجاز مي باشد.                                                                                                    Design: Niknami.ir